De Babboe City is een voordelige bakfiets maar je moet de bakfiets wel zelf afmonteren. Wil je weten of jij die fiets ook in elkaar kunt zetten, of tijdens het monteren kijken hoe dat er in praktijk uit ziet. Kijk dan naar de foto's hieronder. Inclusief tips die niet in de handleiding staan.
Tip: Vergroot de foto's met de muis. (hoe zit dat schroefje precies...)
N.b.: De stappen op deze pagina komen overeen met die van de handleiding.
In de handleiding staat:
Maar in doos 1 zit het achterframe en niet het voorframe:
Verder in doos 1 vind je het zadel, de gordels en de trappers:
Ook in doos 1... alle zakjes met bouten en moeren. Heel handig dat het per zakje gesorteerd is. Zo kun je heel makeklijk per stap vinden wat je nodig hebt. De zakjes:
Heel attent dat ook gereedschap ik meegeleverd (al gebruikte ik gewoon mijn eigen gereedschap).
Als het voorframe niet in doos 1 zit, dan maar kijken of het in doos 2 zit. Dit zit er in doos 2:
Zonder extra dozen ziet het voorframe er zo uit:
Merk op dat de stuurstang nog niet gemonteerd is (ligt linksboven op de grond).
Doos 2 bevat verder verbindinsstukken om de voor- en achterframe vast te zetten en de standaard:
In de gebruiksaanwijzing staat de stuurstang afgebeeld die pas in stap 7 wordt gemonteerd:
Zo, we gaan nu echt starten met iets monteren, dat werd tijd! Stap 1 (exclusief uitpakken) is snel klaar:
De standaard is gemonteerd, alleen is onduidelijk naar welke kant de standaard op klapt (ik hoorde later van een andere Babboe City eigenaar dat hij net als ik de standaard eerst verkeerd had gemonteerd). De handleiding moet op dit punt beter.
In de gebruiksaanwijzing staat staat geen dwarstukje :
Maar in het echt zit er wel een dwarsstukje. Precies hieraan kun je zie hoe het zou moeten. En mijn standaard klapt naar het voorwiel uit en niet naar het stuur zoals in de gebruiksaanwijzing staat. (Het klapt in naar het stuur.) ook is de hellingshoek heel anders dan in de handleiding:
Ik heb het andersom geprobeerd en de op Google gekeken naar afbeeldingen van De Babboe City, maar zoals het bij mij op de foto staat moet het toch echt.
Het voorframe en het achterframe in aan elkaar zetten is makkelijk als je de volgende stappen volgt.
Zet je voet op het frame ter hoogte van de standaard als je de frames in elkaar schuift, zodat het voorframe goed blijft staan. Anders schuift de voorkant weg en heb je een tweede persoon nodig bij het monteren.
Eerste de 2 grote schroeven vastmaken en dan pas het L-profiel monteren anders valt het achterframe om als je de standaard een beetje open doet om het L-profiel tussen het voorframe en de standaard te schuiven.
De moeren steken wel ver voorbij de bout. Toch ben je niets vergeten als het zo ver uit steekt.
Stap 3 is klaar, het begint al op een fiets te lijken...
In de gebruiksaanwijzing staat dat je ook een 5mm inbussleutel nodig hebt...
... maar dat is niet zo. Je bent met deze stap snel klaar.
Ik moest nu voor het eerst prutsen om het voor elkaar te krijgen op een manier die niet in de handleiding stond. Het remkabeltje was net iets te kort dus heb ik aan de kant van het voorwiel de kabel los gemaakt.
Om meer kabelruimte te krijgen heb ik de kabel eerst bij 1 losgemaakt en dan bij 2 losmagemaakt. Daarna heb ik het kabeltje iets laten vieren (door moertje 1 los een beetje los te draaien). Daarna weer vastmaken in omgekeerde volgorde.
Stap 8 is klaar.
Bij stap 9 (van 10 stappen) moet je alleen nog de bak monteren maar qua tijd ben je pas net over de helft. Dat is duidelijk als je ziet dat je nog maar 2 zakjes hebt gebruikt!
We gaan doos 3 open maken. Dit zit er in:
Dit is even een lastig klusje (met name de schroeven aan de zadelkant), maar goed te doen. De bodemplaat:
In de handleiding staat ...
... maar de kunstof dopjes zitten gewoon in zakje C.
Stap 9.3 is klaar:
3 Zakjes voor alleen de zijpanelen. Dat wordt flink wat werk.
Dat is alvast 1 zijkant.
Stap 9.4 is klaar:
Op de afbeelding in de handleiding ontbreekt een ringetje dat er wel moet zitten. Gelukkig zit het ringetje wel in het zakje.
Stap 9.5 is (na steving wringen om de schroeven in het gataje te krijgen) klaar:
In het zakje zitten 2 ringen van 2 verschillende grootten, maar op het plaatje van de handleiding zijn ze beide even groot. De grote ring heb ik boven gedaan. Om lekken te voorkomen:
Het is behoorlijk wringen onder met alle boutjes onder de bank.
Stap 9.6 is klaar:
Om de bak in elkaar te kunnen zetten heb ik alle schroeven een beetje los gelaten.
Het is nu de tijd om deze vast te zetten:
Alle zakjes zijn leeg!
Alles is gemonteerd!
Nu nog even de resterende verpakking er af halen.
Buiten parkeren...
Goed vast maken, want deze fietsen zijn niet alleen gewild bij kopers...
Je hebt meteen een doel voor het eerste ritje...
>Even lossen en dan ben je pas echt klaar met de klus!
De versnellingen moeten worden gesteld. Hoe dat moet staat niet in de handleiding maar op de website van Babboe.
En ook belangrijk: verzeker je bakfiets. Het framenummer staat waar je rechter trapas aan het frame vast zit. Op het ronde gedeelte aan de voorzijde. Door de dikke laag verf was het nummer nauwelijks te lezen. Ik zag met moeite maar 6 nummers. Omdat ik wist dat het er 9 moesten zijn, ben ik gaan zoeken naar de andere 3 nummers. Als de politie je fiets na diefstal teruggevonden heeft, kunnen ze het 6 cijferige nummer niet in de computer terugvinden...
Het is goed te doen om in je eentje in 3 tot 5 uur de fiets in elkaar te zetten. Een zakje per stap maakt het makkelijk om de goede schroeven te vinden.
Soms moet je flink wat kracht zetten, met name bij het in elkaar zetten van de bak.
De rem in elkaar zetten eiste wat voorkennis. Ik loste mijn probleem op door iets te doen dat niet in de handleiding stond.
De handleiding is behoorlijk duidelijk maar wel verouderd (oud model). Op sommige plaatsen was het onduidelijk of zelfs incorrect. Met deze webpagina erbij is echter elke stap duidelijk!
Het is vandaag 21-12-2024, dus is Alex 55 jaren, 8 maanden, 3 weken en 2 dagen oud.