Review: Verbaal meesterschap

Titel: Verbaal meesterschap

Schrijver: Remco Claassen

Wat had ik aan het boek?

Het biedt een bijzondere kijk op het geven van presentaties. Het leert mij om presentaties zo op te zetten dat het de invloed maximaal is en het ook nog leuk is voor mij en het publiek.

Samenvatting boek

Heb je wel eens een cursus gedaan met de volgende onderwerpen?

  • Ken je doelgroep
  • De opbouw van de presentatie (tel-tel-tel principe)
  • Zet niet meer dan 5 korte punten op een sheet
  • Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden
  • Waar laat je je handen?
  • Omgaan met plankenkoorts?
  • Stem, ademhaling, houding en uitstraling?
  • Omgaan met lastige vragen?
  • Het gebruik van (audio)visuele hulpmiddelen

Meteen vergeten dat lijstje! Goede sprekers en grote leiders gebruiken dit niet. Wat dan wel??? Dat lees je hieronder...

Een presentatie moet 1 van de volgende doelen hebben. Het publiek moet iets...

  • doen
  • nalaten
  • nooit meer vergeten

Alles moet hiervan in het teken staan. Overige zaken kosten alleen maar invloed.

Verbaal meesterschap

Stop met powerpoint

Mensen onthouden 5 min of plus 2 punten, dus meer op sheets zetten heeft geen zin. Als je mensen achteraf vraagt wat ze nog weten zul je erg schrikken. Alles wat jij doet aan trucks en non-verbale communicatie is weg als iedereen naar een bak licht naast je zit te kijken.

Het beeld van jou zelf als boodschapper wordt steeds minder goed (onthouden) als mensen steeds naar een lichtbak naast je kijken. Gebruik eventueel nog een flip-over waarop je zelf tekent.

3 E's

Om de aandacht van mensen langer dan 5 minuten vast te houden heb je dit nodig:

  • E-ducatie. Voorkom dat je zo veel mogelijk informatie geeft omdat jij wilt laten zien wat je allemaal weet. Zorg dat zij het kunnen begrijpen.
  • E-ntertainment. Anekdotes en verhalen doen het goed. Mensen willen graag weten hoe het afloopt.
  • E-powerment. Vreselijk woord trouwens... Zorg dat het ze in actie komen. Motiveer het publiek.

Maak eerst verbinding met je publiek

Stel een open vraag.

  • Wat kan Siepman.nl voor jou betekenen?
  • Waarom verandert je leven door als je Siepman.nl?
  • Welke lessen kun je leren van Siepman.nl?
  • Hoe kans Siepman.nl bijdragen aan bla, bla...

Daarna ga je pre-framen.

  • Na mijn presentatie ...
  • Straks wanneer we klaar zijn ...
  • Aan het einde van onze meeting ...
  • Binnen een paar minuten ....
  • Nog voordat jullie vertrekken ...

En dan er-en. Gebruik woorden als:

  • beter
  • makkelijker
  • sneller
  • krachtiger
  • eenvoudiger
  • effectiever
  • goedkoper

N.b. 1: De krachtigste open vraag begint met "wie". Bijvoorbeeld: Wie van jullie bezoekt wel eens Siepman.nl? Steek je eigen arm in de lucht als voorbeeld van hoe het publiek moet reageren.

Verbinden met een anekdote is ook erg krachtig.

Zien, horen en voelen

Mensen zijn verschillend ingesteld:

  • Visueel (zien) Snel: meer gebaren, hoge spreeksnelheid, hoger volume.
  • Auditief (horen) Gemiddeld
  • Kinesthetisch (voelen). Langzaam

Vaak zijn de mensen in het publiek op dit gebied gemengd. Moet je dan flitsend snel of gevoelig langzaam presenteren? Gewoon afwisselen! Kijk ook naar de gebeurtenis zelf. Op een begrafenis zul je bijvoorbeeld vaak langzamer spreken en meer rust uitstralen.

Lichaam en ruimte

Loop niet quasi-nonchalant over het hele podium. Beweeg alleen als het een doel heeft.

Blijf op een denkbeeldige stip staan. Een hypnotiseur, die jou aan het beïnvloeden is, loopt ook niet steeds onrustig heen weer.

Horizontaal bewegen

Als je bijvoorbeeld 3 situaties wilt vertellen, kun je horizontaal bewegen. Doe (voor jou) een stap schuin rechts-rechts-vooruit. Vertel situatie1. Doe steeds een stap opzij bij de volgende situatie. Voor het publiek beweeg je van links naar rechts. (Alex: Zo denkt het publiek in een land waar je van links naar rechts leest.) Als jij bij situatie 2 vergelijkt met situatie 1, wijs dan naar de plek waar je bij situatie 1 stond.

Verticaal bewegen

Beweeg verticaal als je wilt op- of terugschakelen in de mate van:

  • detail
  • relevantie
  • intimiteit
  • drama
  • zakelijk - persoonlijk
  • politiek correct - stiekeme roddel

Dichterbij het publiek: meer kinesthetisch (zachter en langzamer praten, minder gebaren) en verder van het publiek meer visueel (grotere gebaren, harder).

Stel je verklapt een geheimpje: "We vullen elke week trouw onze zeer gedetaileerde urenlijsten in. Maar we vullen meestal maar wat in omdat het moet van de baas. We weten dat er toch niets met die gedetaileerde informatie gebeurt." Bij de tweede zin doe je een stapje naar voren en maakt je wat kleiner.

Verleden en toekomst

Als je het over de toekomst hebt, wijs je naar voren of naar ( voor het publiek ) naar rechts. Als je het over het verleden hebt, wijs je naar achteren of naar (voor het publiek) naar links.

Ondersteun je verhaal met iconische gebaren

Spreek je over de burgemeester, maak dan het gebaar van een ambsketen. Als je over een boek spreekt, doe je alsof je het zelf open vouwt. Gebruik iconische gebaren strategisch en waar het kan. Maak er geen "Hints quiz" van.

Directieve commando's

Gebruik hypnose technieken. Jij bent de pendel en als je hun aandacht hebt geen je directieve commando's:

  • Let nu goed op...
  • Kijk nogmaals naar deze tekening...
  • Laat deze woorden goed op je inwerken...
  • Dringt het tot je door?
  • Stel nu eens voor wat dit voor jou kan betekenen...
  • Denk eens na over de mogelijkheden die dit voor jou kan geven..
  • Loop een in gedachten naar al die momenten...
  • Denk eens na wat je had kunnen bereiken...
  • Voel het wat het met je doet als je dit zou kunnen...
  • Heb je in de gaten hoe krachtig dit inzicht is?

Iets krijgt extra aandacht als het komt na:

  • Let op...
  • Het wordt nog erger...
  • Van jullie baas mag ik het volgende eigenlijk niet vertellen...
  • De crux zit 'm hier in...
  • Onder ons gezegd en gezwegen...
  • Wat veel mensen niet weten...
  • Kijk bijzonder uit met...
  • Maar nu komt het...

Doe bij de laatste opmerkingen een stap naar voren (verticaal bewegen).

Zet een duidelijke punt achter het verhaal

Motiveer mensen iets met je boodschap te doen, te laten of te onthouden

  • Zeg: Het werkt alleen als jij er iets mee gaat doen!
  • Of zeg: Ik draag het stokje aan jullie over en nu moeten jullie er iets mee gaan doen.
  • Herhaal kort dat het leven eigenlijk alleen maar zin heeft als je iets met deze boodschap doet ;-)
  • Eigenlijk begint het leven van je publiek vandaag pas! ;-)

Boek kopen? Klik hieronder!